Openbaring van de Heer Jezus Christus aan Johannes |
|
|
|
|
voor
de gemeente uitgelegd |
|
Dr.
S.Geydanus, 1908 |
|
|
Uittreksel
anno 2011 |
|
P.Hessel |
|
|
Hoofdstuk 8 |
verzen |
1 tot 13 |
pagina's |
278 tot 294 |
|
|
Gebeden
van de heiligen, eerste 4 bazuinen. |
|
|
Oordelen
ter bestraffing door natuurlijke processen. |
|
|
Bij de
verbreking van de eerste 6 zegels ging het nog steeds over de triomftocht van
het evangelie. |
|
Oorlogen
werden door God gebruikt om ruimte te maken voor de verspreiding van het
geloof. |
|
Honger
diende om tot inkeer te brengen evenals ziekte. |
|
Algehele
ondergang werd teruggehouden tot het getal van de verzegelden was veilig
gesteld. |
|
In het
volgende worden de oordelen toegespitst en nader toegelicht. Behoud door
inkeer is niet het hoofddoel meer. |
|
Het
hoofddoel van de eerste zes zegels was aanvaarding van het evangelie, het
hoofddoel van het zevende is bestraffing |
|
van hen
die niet luisteren willen. De tijdsperiode van de zes eerste zegels en de zes
eerste bazuinen is de hele wereld- |
|
geschiedenis.
Het is wel zo, dat wat zwaarder treft ook later in de geschiedenis ligt. |
|
De vier eerste bazuinen handelen over
oordelen in de natuur waardoor de mens dan getroffen wordt. Hoe erg de
oordelen |
|
ook zijn,
toch blijft tweederde steeds nog genadig gespaard. Er is daar nog steeds
ruimte voor berouw en bekering. |
|
Bazuin 5 en
6 handelen over geestelijke machten die de mensen pijnigen. |
|
Bazuin 7
tenslotte geeft het absolute einde van allen die zich bleven verzetten. |
|
|
stilte
van …. een half uur |
Na
het voorgaande is er een pauze. Ieder kan zich concentreren op wat komt
in |
|
|
diepe ernst. Voor korte
tijd verstomt de lofprijzing. |
|
|
|
|
de
zeven engelen die voor |
Niet
zomaar engelen. Zij staan
altijd klaar voor belangrijke taken Gabriël is er |
|
de
troon staan |
|
één van (Lucas 1 vers
19). |
|
|
|
|
|
|
alle
zeven een bazuin |
Zeven
ten teken van heilige volledigheid bij het uitvoeren van het gericht. Bij de
voor- |
|
|
gaande
gerichten waren geen bazuinen. Er werd alleen opgeroepen tot opmerkzaam- |
|
|
heid voor Gods daden. Nu
is er sprake van oorlogssignalen. |
|
|
|
kwam
een andere engel |
Niet
duidelijk is wie dit is. Statenvertaling suggereert Christus, maar die
ontsluit de |
|
|
zegels.
Hij kan ook geen reukwerk ontvangen,
want Zijn zelfofferande is het reukwerk. |
|
|
(noot PH, kan hier
verband gelegd worden met Romeinen 8 vers 26??). |
|
|
veel
reukwerk |
|
Zelfs
de gebeden van de heiligen moeten met veel reukwerk worden gereinigd willen
ze |
|
|
God kunnen behagen. Dit
reukwerk is het verzoeningswerk van Christus. |
|
|
gouden
altaar |
|
Dit beeldt het
reukofferaltaar uit. |
|
|
|
|
|
|
steeg
op naar God |
|
God nam de gereinigde
gebeden aan vanwege het werk van Christus. |
|
|
gebeden
van alle heiligen |
Alle
aandacht is er nu voor deze rein gemaakte gebeden, daar werd op gewacht. |
|
|
|
Het
gaat om de heiligen samen in gebed: Onze Vader die in de hemelen zijt: Uw
naam |
|
|
|
worde
geheiligd, Uw koninkrijk kome, Uw wil geschiedde. Gebed uit God, door God,
tot |
|
|
|
God,
onophoudelijk en in diepe ernst, volle overgave en groot vertrouwen. Een
gebed |
|
|
|
dat niet op ons zelf is
gericht maar op de heilige God en zijn recht. |
|
|
vulde de wierookschaal met |
Niet
de gebeden hebben kracht, maar het altaarvuur is de reactie van God. Hij
verhoort |
|
vuur
van het altaar en wierp |
de
roep om recht. De gevolgen voor de aardebewoners zijn ontzaglijk. Het sein
is |
|
dat
op de aarde |
|
gegeven voor het werk van
de bazuinenegelen. |
|
|
|
|
aanstalten
om te blazen |
De
engelen bereidden zich ieder op eigen wijze voor op de gegeven taak. Er is
ook |
|
|
overleg, het krijgsplan
wordt gemaakt. Het hele heelal is erbij betrokken. |
|
|
|
De
plagen zijn opklimmend in ernst net als bij de plagen die Egypte te verduren
kreeg. |
|
|
Bazuin
1: hagel, vuur en bloed |
Een derde deel van de
aarde brandt af. |
|
|
|
|
Bazuin
2: |
iets als een berg valt in
zee |
Een
derde van het leven in zee en van de schepen wordt vernietigd |
|
Bazuin 3: er valt een grote
ster op een |
Greydanus
denkt hier aan besmettelijke ziekten. De ster zou symbolisch |
|
derde
van de rivieren en waterbronnen |
staan voor een groep
verdervende natuurlijke processen. |
|
|
Bazuin 4: derde deel van zon,
maan |
Gedeeltelijke
verbreking van licht en warmte levering |
|
|
|
en
sterren getroffen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Greydanus
wijst er uitdrukkelijk op dat wij niet te veel op de genoemde stoffelijke
feiten moeten afgaan, maar vooral de |
|
geestelijke
betekenis moeten trachten te verstaan. De plagen komen alle uit de hemel op
aarde en moeten dus niet |
|
natuurwetenschappelijk
verklaard worden. Zo is de zee in de Bijbel het beeld van de volken, worden
grote aardse |
|
machten
voorgesteld als bergen. Vooral van betekenis is dat licht in de Bijbel
aangeeft dat er recht en waarheid is, terwijl |
|
de
loop van zon en maan beelden zijn voor gerechtigheid en trouw waarop de
samenleving rust. Het gedeeltelijk
wegvallen |
van
het licht kan dus wijzen op wanorde, rechteloosheid en verwarring. De ster
Alsem geeft ook vergiftiging aan
door |
|
dwaalleer
in onderwijs en opvoeding, wetenschappelijk betoog etc. |
|
Er
zijn echter zeker ook gebeurtenissen in de natuur bedoeld. Wij moeten er goed
op letten dat het hier om visioenen |
|
gaat en
niet proberen alles volledig te duiden. |
|
|
adelaar
die hoog in de lucht vloog |
Bedoeld
wordt een engel die een goed overzicht had van wat komen ging. |
|
wee,
wee, wee |
|
Drievoudig om aan te
geven hoe verschrikkelijk het gaat worden. |
|
|
de
mensen die op de aarde leven |
Nu zullen zij
rechtstreeks en persoonlijk getroffen worden. |
|
|