Openbaring van de Heer Jezus Christus aan Johannes |
|
|
|
|
voor
de gemeente uitgelegd |
|
Dr.
S.Geydanus, 1908 |
|
|
Uittreksel
anno 2011 |
|
P.Hessel |
|
|
Hoofdstuk
12 |
vers |
18 |
|
Hoofdstuk
13 |
verzen |
1 tot 18 |
pagina's |
362 tot 386 |
|
|
Hoodstuk
12 gaf aan dat al wat onder de mensen gebeurt het gevolg is van een diepere
geestelijke strijd tussen de kerk |
|
en de
satan. In hoofdstuk 13 wordt geschilderd met welke middelen de satan strijd
voert. Er worden twee beesten ge- |
|
toond.
Het beest uit de zee bedient zich van geweld, het beest uit de aarde van de
macht van het woord (noot PH: media) |
en van de
wetenschap (noot PH: mensgebonden denken). |
|
|
Het
beest uit zee. |
|
vers 1 tot 10 |
|
|
op
het strand bij de zee |
Johannes
gaat "in de geest" daar staan. Het is de plek voor het volgende
visioen . |
|
|
(noot PH: De NGB laat
door haar vertaling dit vers op satan slaan) |
|
|
|
een
beest |
|
Therion. Geen
levend wezen. Een wild dier, een monster |
|
|
|
opkomen |
|
De
beschrijving volgt zoals het tevoorschijn komt. Het kan in zee en op het land
zijn |
|
|
|
macht uitoefenen. |
|
|
|
|
|
|
|
tien horens |
|
Komen het eerst te
voorschijn. Teken van volle macht op aarde. |
|
|
|
kroon
op elke horen |
Het betreft 10
koninkrijken, symbolisch voor alle koninkrijken: wereldmacht |
|
|
zeven
koppen |
|
Alle
aardse machtsmiddelen in zeven op elkaar volgende rijken, waarvan 6
benoemd |
|
|
|
kunnen
worden: Egyptische, Assyrische, Babylonische , Medisch-Perzische, |
|
|
|
Grieks-Macedonische
en het Romeinse. Het oude verbondsvolk had met al deze rijken |
|
|
|
te maken en steeds werd
de komst van de messias bedreigd. |
|
|
|
|
|
Het zevende is het
laatste, dat van de antichrist, maar moet nog komen |
|
|
godslasterlijke
namen |
Zij randen de eer van de
Allerhoogste aan in zelfverheffing. |
|
|
|
|
Dit
beest lijkt veel op de draak uit hoofdstuk 12, het is gelijksoortig maar niet
identiek. Niet de koppen zijn gekroond, |
|
maar
de horens. In 12 worden de aardse machten weergegeven als instumenten van
satan, maar zonder tijdsorde. In 13 |
|
wordt het
heel concreet in historisch perspectief: de machten worden nu uitgeoefend in
concrete menselijke rijken. |
|
|
uit
de zee |
|
Uit het volkerenleven
(Psalm 65, Jesaja 17 vers 12, Openbaring 17 vers 15) |
|
|
panter |
|
Gluiperig, bloeddorstig,
behendig, sierlijk, snel |
|
|
|
|
poten
van een beer |
vol kracht, in staat tot
klimmen |
|
|
|
|
|
|
leeuw |
|
brullend,
schrikaanjagend, koninklijk, sterk |
|
|
|
|
|
|
De
beelden panter, beer en leeuw worden vaker gebruikt. Hozea 13 vers 7 en 8 |
|
de
draak droeg zijn kracht, |
Alle
macht van de satan wordt aangewend en het beest wordt gebruikt ter
vernietiging |
|
heerschappij
en macht over |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kop
die geslacht was |
Greydanus
denkt aan de val van het Romeinse Rijk in 476 (west) en 1453 (oost, Con- |
|
|
stantinopel), maar
wellicht ligt dit nog in de toekomst. |
|
|
|
|
de
wond genas |
|
Dit
is zo wonderlijk dat de hele wereld te hoop loop acher het beest en de draak. |
|
aanbad
de draak |
|
Keert
zich af van Christus en volgt de satan, vanwege de wonderlijke macht van
het |
|
|
beest. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ook
het beest aanbaden zij |
Zij
stellen het in plaats van God: wie is gelijk aan het beest? Het is almachtig! |
|
grootspraak
en godslasterin- |
7
maal 6 maanden mag het beest lasteren. Symbolisch te lezen: het beest |
|
|
gen,
42 maanden lang |
(de
goddeloze mens (6)) mag een afronding (7) aan boosheid bereiken. De periode
staat |
|
|
voor de gehele menselijke
geschiedenis vanaf de hemelvaart tot het eind. |
|
|
lasterde |
|
Ontkennen, onwaarheid
toedichten, van verkeerdheid beschuldigen, onteren |
|
|
de
heiligen overwinnen |
De
kerk zal onder de voet worden gelopen en ogenschijnlijk geheel verdwijnen. |
|
alle
landen, volken, stam en |
De hele mensheid.
Wereldheerschappij |
|
|
|
|
|
taal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alle mensen die op aarde |
Geen
mens heeft in eigen kracht
mogelijkheid van verzet, ieder zal overrompeld worden. |
|
leven
zullen aanbidden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
in
het boek van het leven |
Allen die daarin staan
zijn verzegeld en zullen staande gehouden worden. |
|
|
wie
oren heeft moet horen |
Waarschuwing aan alle
mensen. |
|
|
|
|
|
standvastigheid
en trouw |
Allen
die standvastig en trouw Christus blijven volgen zullen worden behouden. |
|
|
Het
beest uit de aarde. |
|
vers 11 tot 18 |
|
|
Dit
beest komt op uit de aarde, van onderaf. Niet uit de hemel, maar in absolute
tegenstelling daarmee. Duivels, laag, |
|
boos en
verdorven naar bedoelen, inzicht,
opvattingen, begeren, en handelen. Het is de valse profetie. |
|
|
uit
de aarde |
|
Uit de door satan
beheerste aarde. Aards gezind, vanuit de gevallen mens. |
|
|
twee
horens |
|
elkaar aanvullende
machten. |
|
|
|
|
|
|
net
als een lam |
|
Geen
overheidsmacht, geen macht van geweld, geen zwaardmacht, maar lieflijk |
|
|
aandoend, lijkend op
Christus, woorden van verlossing sprekend. |
|
|
|
sprak
als een draak |
Innemend, betoverend,
verleidelijk. |
|
|
|
|
|
|
|
De
rol van filosofie en wetenschap zal hierbij groot zijn. Zij zullen ieder van
God wegvoeren en de mens tot zelfverheffing |
|
brengen.
(Noot PH: er moet vooral aan de
menswetenschappen worden gedacht. De mens is bedoeld als ambtsdrager |
|
van
God, zijn beelddrager. Dat tekent zijn wezen. Iedere aantasting van deze
afhankelijksrelatie levert een antimens op, |
|
een
dienaar van satan. Alleen uit God, door God en tot God kan de mens tot
zijn bestemming komen. De
psychologie, |
|
pedagogie,
anthropologie, sociologie anno 2011 zijn los van God. Dat voert de mens op
dwaalwegen. Helaas wordt onder |
|
christenen
vvel angst voor natuurwetenschap gevonden, maar juist weinig voor de
zogenaamde menswetenschappen. Dat |
is
heel merkwaardig en uiterst gevaarlijk. De natuurwetenschappen behoren
eigenlijk tot de theologie, zoals |
|
artikel
2 van de Nederlands Geloofs Belijdenis duidelijk aangeeft. Die geven juist
meer zicht op Gods majesteit en |
|
almacht
en tonen de rentmeester de pracht van zijn ambt. Vele natuurwetenschappers
zijn tegenwoordig ook atheist, |
|
maar
dat wordt alleen gevaarlijk wanneer men hun wereldbeeld overneemt, niet de
resultaten van hun onderzoek.. |
|
Ik verwijs hierbij naar het |
schema |
in de site |
|
www.geloofenwetenschap.info |
Augustinus en |
|
Calvijn
waren niet benepen in hun denken over de natuur, maar zeer getuigend tegen
menselijke, aardgebonden filosofie). |
|
|
|
Voor de ogen van het eerste |
Ten dienste van de
godlasterende staatsmacht. |
|
|
|
|
beest
oefende het heel diens |
|
|
|
|
macht uit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
het dwong alle mensen te |
Het
zal onmogelijk worden je te verzetten tegen de overheidsmacht en het algemeen |
|
te
aanbidden |
|
correct geachte
gedragspatroon. |
|
|
|
|
|
|
indrukwekkende
tekenen |
Het
zullen bovennatuurlijke dingen zijn. Christus heeft hiervoor ook gewaarschuwd |
|
|
(Matteus
24 vers 24). Zelfs de uitverkorenen zouden worden misleid wanneer de tijd |
|
|
niet werd ingekort. |
|
|
|
|
|
|
|
kreeg
de macht |
|
Dat
wordt toegestaan door God. Vergelijk 2 Thes. 2 vers 11. God treft hen met
ver- |
|
het
beeld leven in te blazen |
blinding. |
|
|
|
|
|
|
|
|
merkteken op rechterhand of |
Zinnebeeldig.
Met de rechterhand werken wij, het voorhoofd duidt op het gedrag. Ons |
|
voorhoofd |
|
doen en laten geven dus
aan bij wie wij willen horen. |
|
|
|
|
niet
kopen of verkopen |
Wie niet meedoet wordt
buitengesloten, geboycot, kan niet leven. |
|
|
|
het
getal van die naam |
Het gaat om een
symbolisch getal zoals overal in Openbaring. |
|
|
|
inzicht |
|
Wij moeten geestelijk
proeven waarom het gaat. |
|
|
|
|
666 |
|
6
is een getal voor de volkomenheid van de mens. Te denken is aan
6+10x6+10x10x6 |
|
|
10
is een getal van volkomenheid. De samenvoeging duidt op het samengaan van de |
|
|
mens,
de ontwikkeling van de menselijke maatschappij en de satanische macht. |
|
|
(Noot
PH: zelf denk ik vaak aan drievoudig 6 als tekenend voor de gevallen mens, |
|
|
tegenover drievoudig 7,
dus 777 als teken van Goddelijke volkomenheid). |
|
|
|
Hoe
dit ook moet worden uitgelegd, het gaat om de uiterste krachtsinspanning van
de |
|
|
aan satan onderworpen
mens en zijn absolute tekortschieten in zijn ambt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|