Openbaring van de Heer Jezus Christus aan Johannes |
|
|
|
|
voor
de gemeente uitgelegd |
|
Dr.
S.Geydanus, 1908 |
|
|
Uittreksel
anno 2011 |
|
P.Hessel |
|
|
Hoofdstuk 9 |
verzen |
1 tot 21 |
pagina's |
294 tot 314 |
|
|
Oordelen
door helse kwellingen. |
|
|
Bazuin
5: Gevallen engel krijgt sleutel |
|
|
De
zinnebeeldige sprinkhanen in dit visioen geven een duidelijke parallel met de
achtste plaag voor Egypte. De |
|
beeldvorming
van dit visioen bij de vijfde bazuin is waarschijnlijk mede getekend door de
profetie in Joël 1 - 2. |
|
|
Ster
uit de hemel gevallen |
Het
gaat hier over een gevallen engel niet over een hemellichaam. Het gaat ook
niet |
|
|
|
over gewoon vallen maar
over neer geworpen worden in afgrijzen. |
|
|
|
onderaardse
diepte |
Zinnebeeldige afgrond
waar de duivelen verblijven tot het oordeel, gebonden |
|
|
kreeg
de sleutel |
|
De satan wordt ontbonden
met zijn trawanten. |
|
|
|
|
rook
opsteeg |
|
duisternis die het licht
verdringt. |
|
|
|
|
|
|
sprinkhanen |
|
beeld van alles
overweldigend verderf. |
|
|
|
|
|
als
schorpioenen |
|
met giftige steek. |
|
|
|
|
|
|
|
alleen
mensen die niet door |
Hun
giftige invloed is voor ware gelovigen ongevaarlijk, zij zijn daartegen
beschermd |
|
God
verzegeld waren |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
niet
doden, alleen pijnigen |
Er blijft mogelijkheid
van bekering. |
|
|
|
|
|
vijf
maanden |
|
De
actieve periode van sprinkhanen, hier zinnebeeldig voor volledigheid in
werking. |
|
de
dood vlucht van hen weg |
Er is geen ontkomen aan
deze tuchtiging die tot bekering moet leiden. |
|
|
paarden
toegerust voor de |
Er wordt dus oorlog
gevoerd tegen de mensen. |
|
|
|
|
strijd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
goudkleurige
krans |
|
Teken van overwinning,
maar niet van goud. |
|
|
|
|
|
gezicht
als van een mens |
Schrander te werk gaande. |
|
|
|
|
|
|
haar
van een vrouw |
Verleidende. |
|
|
|
|
|
|
|
leeuwentanden |
|
Meedogenloos verwoestend. |
|
|
|
|
|
|
pantser
van ijzer |
|
Onkwetsbaar. |
|
|
|
|
|
|
|
geluid
als talloze wagens |
Het gebeurt niet stiekem
maar heel openlijk en opvallend. |
|
|
|
staart
met een angel |
Verraderlijk. |
|
|
|
|
|
|
|
Hun koning is de engel van |
De
satan met nooit afnemende kwaaddaardigheid en lust tot kwellen. De
doelstelling is |
|
de
onderaardse diepte |
de mens als beelddrager
van God geheel te vernietigen. |
|
|
|
Abaddon |
|
Verderf; dat is wat de
satan is, het tegenbeeld van God de Schepper. |
|
|
Apollyon |
|
Verderver: dat geeft zijn
werkwijze en doelstelling aan. |
|
|
|
|
|
Dit
gezicht geeft de valse leringen die de opnbaring van de zaligmaker Jezus
Christus hebben verdonkerd. Paulus spreekt |
|
erover
in 2 Thes. 2 vers 9 tot 11. De komst van de wetteloze mens is het werk van
Satan en gaat gepaard met groot |
|
machtsvertoon
en valse tekenen en wonderen, en allen die verloren zullen gaan, zal hij met
zijn kwaadaardigheid verleiden |
Want ze
hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard.
Daarom treft God hen met |
|
verblinding,
zodat ze dwalen en de leugen geloven. Zo zal iedereen die de waarheid niet
gelooft maar behagen schept in |
|
onrecht,
worden veroordeeld. |
|
Het gaat
vooral om de wijsgerige stelsels die de mens los maken van God. Dat neemt
alle zin van het leven weg en er |
|
blijkt
nooit een doel of oplosing voor de gevallen rentmeester. |
|
|
Bazuin 6: losmaking van de |
Vier,
dus wereldwijd. Bij de Eufraat duidt op Assyrie en Babel, satanische macht. |
|
vier
engelen bij de Eufraat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vier
horens van het gouden |
De
horens geven de sterkte van God aan. Het is het reukwerkaltaar |
|
|
altaar |
|
(Exodus 30 vers 1-3). |
|
|
|
|
|
|
maak
de vier engelen los |
Vermoedelijk
betekent dit dat de engelen daar werden vastgehouden tot het moment van |
|
die
gevangen zitten |
oordeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
gereedgehouden |
|
Hun functie was tevoren
bepaald. |
|
|
|
|
|
juist
op dit uur van deze dag, |
Het
tijdstip is van te voren precies vastgelegd. Er gebeurt helemaal niets buiten
de wil |
|
in
deze maand van dit jaar |
van
God om. |
|
|
|
|
|
|
|
een derde deel van de |
Het
is een vreselijk zwaar oordeel maar nog blijft er voor der overige tweederden
moge- |
|
mensen
te doden |
|
lijkheid
tot bekering. Het is Gods gericht, maar de moordenaars blijven
verantwoordelijk |
|
|
voor hun moordlust Er is
ook een duidelijke grens gesteld. |
|
|
|
tienduizend maal |
|
Dit
geeft de NBG vertaling 2004. Volgens Greydanus 2 x 10.000 x 10.000, dus |
|
tienduizenden |
|
tweehonderd
miljoen. Het zijn er in ieder geval miljoenen. Het getal is zinnebeeldig
voor |
|
|
een gigantisch leger. |
|
|
|
|
|
|
|
bereden
toepen |
|
Ruiters, In de tijd van
Johannes het meest gevreesde strijdmiddel. |
|
|
|
borstpantsers
waren vuur- |
Kleuren van de oorlog. |
|
|
|
|
|
|
rood,
violet en zwavelgeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
leeuwenkoppen |
|
Onbevreesd
en woest. De leeuw was in het middenoosten in de tijd van Johannes zeer |
|
|
gevreesd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
uit
hun mond kwamen vuur, |
Deze
drie werken samen tot volledige verwoesting: vuur verteert, rook
verduistert, |
|
rook
en zwavel |
|
zwavel verstikt.. |
|
|
|
|
|
|
|
in
hun mond en in hun staart |
Werkend naar alle zijden |
|
|
|
|
|
|
de staarten hadden koppen |
Het
venijn zit aan de achterkant. Van voren geweld en verderf, van achteren
verraad en |
|
en
leken slangen |
|
vergif. |
|
|
|
|
|
|
|
|
zelfgemaakte
goden |
Alles
waarop wordt vertrouwd i.p.v. of naast God. Afgoderij en zelfhandhaving.
Alle |
|
|
zonden tegen het eerste
gebod. |
|
|
|
|
|
|
moord, toverij, ontucht en |
Zonden tegen de overige
geboden. |
|
|
|
|
|
diefstal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|